Pracovní úraz zaměstnance

Pracovní úraz zaměstnance, jaké má povinnosti zaměstnavatel?

Pracovnípracovní úraz zaměstnance úraz je definován v zákoníku práce §269. Zaměstnavatel je povinen jednat v souladu s §105 zákoníku práce. Druhy náhrad jsou dále specifikovány v §271a a následujících. V zákoníku je definováno, co je a není pracovním úrazem. Dále je zde definováno jaké povinnosti má zaměstnavatel při náhradě škody, nebo nemajetkové újmě, která vznikla při plnění pracovním úkolů nebo v přímé souvislosti s ním. Povinnost zaměstnavatele trvá, pokud se povinnosti nahradit škodu nebo nemajetkovou újmu zcela nebo zčásti nezprostí.
Náhrady mohou být za ztrátu na výdělku po dobu pracovní neschopnosti, za ztrátu na výdělku po skončení pracovní neschopnosti, za bolest a snížení společenského uplatnění, za náklady spojené s léčením, náhrada věcné škody, náklady na pohřeb u smrtného úrazu, na výživu pozůstalých u smrtného úrazu, jednorázové odškodnění pozůstalým.

Pracovní úrazy jsou v těchto kategoriích:
  • smrtelné
  • závažné s hospitalizací delší než 5 dnů
  • ostatní s pracovní neschopností delší než 3 dny
  • ostatní s pracovní neschopností do 3 dnů, bez pracovní neschopnosti
Vybrané povinnosti zaměstnavatele při vzniku úrazu:
  • vést knihu úrazů,
  • pokud vznikla pracovní neschopnost delší než 3 kalendářní dny, nebo došlo ke smrtelnému úrazu, musíte vyhotovit záznam o pracovním úrazu. Formulář je přílohou č. 1 k nařízení vlády č. 201/2010 Sb.
Vybraná oznamovací povinnost zaměstnavatele:
  • zaslat na zdravotní pojišťovnu záznam o úrazu, při smrtelném pracovním úrazu zaslat odhlášku a úmrtní list
  • zaslat na Okresní správu sociálního zabezpečení záznam o úrazu, Hlášení pracovního úrazu pro uplatnění nároku z důchodového pojištění nahlašuje pracovní úraz, který jeho zaměstnavatel utrpěl při činnosti zakládající účast na pojištění, v případě, že zaměstnanec v souvislosti s ním žádá o invalidní důchod. Při smrtelném pracovním úrazu pak zaslat odhlášku a úmrtní list
  • zaslat na Oblastní inspektorát práce, při hospitalizaci více než 5 dnů, při smrtelném úraz vždy, záznam o úrazu
  • Pojišťovně z titulu zákonného pojištění odpovědnosti zaměstnavatele za škodu při pracovním úrazu zaslat záznam o úrazu, kopii výpisu s úhradou pojistného za zákonné pojištění za kalendářní čtvrtletí, ve kterém došlo k pojistné události a hlášení pojistné události. Dle § 8 vyhlášky č. 125/1993 Sb, o podmínkách a sazbách zákonného pojištění odpovědnosti organizace za škodu při pracovním úrazu nebo nemoci z povolání.

Zákonné pojištění se vztahuje na pracovní úraz zaměstnance, které utrpí zaměstnanci, kteří jsou v pracovním poměru na základě:

  • pracovní smlouvy,
  • dohody o pracovní činnosti,
  • dohody o provedení práce.

Naše účetní kancelář oznamuje na Okresní správu sociálního zabezpečení a zdravotní pojišťovnu pracovní úrazy po dodání záznamu o úrazu od našich klientů, zaměstnavatelů. Pojistné se poté vyplácí na základě dodaných dokladů a pokynů zaměstnavatele.

Publikováno: 21.6.2019