Elektronická evidence tržeb

Elektronická evidence tržeb další z povinností pro daňové poplatníky.

Návrh zákona, kterým se ruší povinnost evidence tržeb, nepočítá od 1. ledna 2023 s dalším provozováním systému EET.
Finanční správa upozorňuje podnikatele, že od 1. ledna 2023 bude evidování realizovaných tržeb prostřednictvím pokladních zařízení s vysokou pravděpodobností zcela znemožněno.

Vláda schválila odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023

Informace o celém projektu jsou popsány na stránkách www.etrzby.cz.

Koho se týká? Velice jednoduše budou EET podléhat tržby, které:
  • jsou předmětem daně z příjmů, mimo ojedinělý příjem a jednorázový příjem,
  • příjmy uhrazeny v hotovosti, šekem, směnkou, jinými obdobnými způsoby např. stravenkou, zálohou,
  • evidenci tržeb nepodléhá přímý převod z účtu na účet, platby kartou
  • nepodléhají příjmy z nájmů dle §9 zákona o daních z příjmů,Elektronická evidence tržeb
  • nepodléhají příjmy z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků.
Podnikatelé se budou zapojovat postupně takto:
  • v 1. fázi od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
  • ve 2. fázi od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod,
  • ve 3. a 4 fázi – od 1. května 2020 -například svobodná povolání (lékaři, právníci, veterináři), doprava (silniční nákladní doprava, železniční osobní doprava, taxi, opravy a údržba motorových vozidel), zemědělství, podnikatelé ve výrobě (pekaři, cukráři, řezníci…), vybraná řemesla a výrobní činnosti.
  • odklad všech 4 fází na 1.1.2023, dle vyjádření vlády z 16.10.2020

Co musíte udělat?

  1. Pořídit si nezbytné vybavení, zařízení musí umět odeslat prostřednictvím internetu požadované údaje, vytisknout účtenku.
  2. Požádat o autentizační údaje Finanční správu. Jedná se o přihlašovací údaje na portál správce daně. Vyplníte formulář, který buďto zašlete elektronicky, nebo podáte osobně na příslušném finančním úřadě. Úřad Vám vydá certifikát pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
  3. Zaevidujte si své provozovny, bude Vám přiděleno identifikační číslo, které bude uvedeno na Vašich účtenkách.
  4. Vygenerujte certifikát a nainstalujte ho do svého pokladního zařízení, vše je možno vyzkoušet v pilotním režimu.
  5. Poplatník je povinen mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud to nevylučuje povaha věci. Informační oznámení je poplatník povinen umístit na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby: “Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.”

Jak elektronická evidence tržeb funguje?

  1. Podnikatel zašle zprávu o transakci Finanční správě.
  2. Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem.
  3. Podnikatel vystaví účtenku, kterou předá zákazníkovi.
  4. Evidenci dané tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy. Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem.

Zvláštní režim, novinka dle §11 zákona o elektronické tržbě

  1. Jedná se o možnost, nikoli povinnost daňových subjektů evidovat EET na papírových účtenkách ( datum, čas, výši tržby), které dodá FÚ
  2. Poplatník musí podat žádost od 1. 2. 2020
  3. oznamovací povinnost vůči správci daně vždy do 20 následujícího dne po skončení čtvrtletí, a to na tiskopise vydaném MF,
  4. informační povinnost zní: “Podle zákona o evidenci tržeb prodávající eviduje tržby ve zvláštním režimu a je povinen vystavit kupujícímu účtenku z bloku účtenek”.
  5. Tato možno je pouze pro:
      • nemáte více, než 2 zaměstnance, neplátci DPH
      • výše příjmů evidovaných v EET (v hotovosti) za posledních 12 měsíců činní max. 600 tis. Kč.
  6. Pokud porušíte výše uvedené podmínky ( více zaměstnanců, zvýšení příjmů…) musíte přejít do běžné evidence tržeb.

S účinností novely budou vybrané služby a zboží přeřazeny do jiné sazby DPH (točené pivo, úklidové služby, opravy jízdních kol….)

Nejčastější dotazy

  1. Vystavuje-li podnikatel fakturu, je důležité jakým způsobem je faktura fakticky uhrazena.
  2. Podnikatel tak má povinnost dvojí evidence tržeb, jednak EET a dále kontrolním hlášením. Jedná se o dvě různé povinnosti evidence a nemusí být duplicitní.

Publikováno 16. 11. 2016, aktualizováno 12. 12. 2022