Elektronická evidence tržeb
Elektronická evidence tržeb další z povinností pro daňové poplatníky.
Návrh zákona, kterým se ruší povinnost evidence tržeb, nepočítá od 1. ledna 2023 s dalším provozováním systému EET.
Finanční správa upozorňuje podnikatele, že od 1. ledna 2023 bude evidování realizovaných tržeb prostřednictvím pokladních zařízení s vysokou pravděpodobností zcela znemožněno.
Vláda schválila odklad elektronické evidence tržeb na 1.1.2023
Informace o celém projektu jsou popsány na stránkách www.etrzby.cz.
Koho se týká? Velice jednoduše budou EET podléhat tržby, které:
- jsou předmětem daně z příjmů, mimo ojedinělý příjem a jednorázový příjem,
- příjmy uhrazeny v hotovosti, šekem, směnkou, jinými obdobnými způsoby např. stravenkou, zálohou,
- evidenci tržeb nepodléhá přímý převod z účtu na účet, platby kartou
- nepodléhají příjmy z nájmů dle §9 zákona o daních z příjmů,
- nepodléhají příjmy z drobné vedlejší podnikatelské činnosti veřejně prospěšných poplatníků.
Podnikatelé se budou zapojovat postupně takto:
- v 1. fázi od 1. prosince 2016 – ubytovací a stravovací služby,
- ve 2. fázi od 1. března 2017 – maloobchod a velkoobchod,
- ve 3. a 4 fázi – od 1. května 2020 -například svobodná povolání (lékaři, právníci, veterináři), doprava (silniční nákladní doprava, železniční osobní doprava, taxi, opravy a údržba motorových vozidel), zemědělství, podnikatelé ve výrobě (pekaři, cukráři, řezníci…), vybraná řemesla a výrobní činnosti.
- odklad všech 4 fází na 1.1.2023, dle vyjádření vlády z 16.10.2020
Co musíte udělat?
- Pořídit si nezbytné vybavení, zařízení musí umět odeslat prostřednictvím internetu požadované údaje, vytisknout účtenku.
- Požádat o autentizační údaje Finanční správu. Jedná se o přihlašovací údaje na portál správce daně. Vyplníte formulář, který buďto zašlete elektronicky, nebo podáte osobně na příslušném finančním úřadě. Úřad Vám vydá certifikát pro evidenci tržeb a údajů pro správu evidence tržeb.
- Zaevidujte si své provozovny, bude Vám přiděleno identifikační číslo, které bude uvedeno na Vašich účtenkách.
- Vygenerujte certifikát a nainstalujte ho do svého pokladního zařízení, vše je možno vyzkoušet v pilotním režimu.
- Poplatník je povinen mít na místě, kde se běžně uskutečňují evidované tržby, umístěno informační oznámení, které je dostatečně viditelné a čitelné, pokud to nevylučuje povaha věci. Informační oznámení je poplatník povinen umístit na internetové stránky, na kterých jsou nabízeny zboží nebo služby: “Podle zákona o evidenci tržeb je prodávající povinen vystavit kupujícímu účtenku. Zároveň je povinen zaevidovat přijatou tržbu u správce daně online; v případě technického výpadku pak nejpozději do 48 hodin.”
Jak elektronická evidence tržeb funguje?
- Podnikatel zašle zprávu o transakci Finanční správě.
- Ze systému finanční správy je zasláno potvrzení o přijetí s unikátním kódem.
- Podnikatel vystaví účtenku, kterou předá zákazníkovi.
- Evidenci dané tržby lze ověřit prostřednictvím webové aplikace Finanční správy. Zákazník si může ověřit svoji účtenku, podnikatel si ověří tržby evidované pod jeho jménem.
Zvláštní režim, novinka dle §11 zákona o elektronické tržbě
- Jedná se o možnost, nikoli povinnost daňových subjektů evidovat EET na papírových účtenkách ( datum, čas, výši tržby), které dodá FÚ
- Poplatník musí podat žádost od 1. 2. 2020
- oznamovací povinnost vůči správci daně vždy do 20 následujícího dne po skončení čtvrtletí, a to na tiskopise vydaném MF,
- informační povinnost zní: “Podle zákona o evidenci tržeb prodávající eviduje tržby ve zvláštním režimu a je povinen vystavit kupujícímu účtenku z bloku účtenek”.
- Tato možno je pouze pro:
-
- nemáte více, než 2 zaměstnance, neplátci DPH
- výše příjmů evidovaných v EET (v hotovosti) za posledních 12 měsíců činní max. 600 tis. Kč.
-
- Pokud porušíte výše uvedené podmínky ( více zaměstnanců, zvýšení příjmů…) musíte přejít do běžné evidence tržeb.
S účinností novely budou vybrané služby a zboží přeřazeny do jiné sazby DPH (točené pivo, úklidové služby, opravy jízdních kol….)
Nejčastější dotazy
- Vystavuje-li podnikatel fakturu, je důležité jakým způsobem je faktura fakticky uhrazena.
- Podnikatel tak má povinnost dvojí evidence tržeb, jednak EET a dále kontrolním hlášením. Jedná se o dvě různé povinnosti evidence a nemusí být duplicitní.
Publikováno 16. 11. 2016, aktualizováno 12. 12. 2022