Archivace účetních, daňových dokladů
Archivace účetních, daňových dokladů, záznamů, faktur je jednou z povinností účetní jednotky.
Archivovat doklady musí účetní jednotka ze zákona č. 563/1991 Sb, zákon o účetnictví.
Naši klienti dostávají po skončení kalendářního roku a podáním všech přiznání veškeré doklady v archivační krabici. Naší snahou je, minimalizovat množství předávaných dokladů, ale samozřejmě při dodržení všech zákonných předpisů. Část dokumentů je předáváno na CD, část v písemné formě.
Při případné kontrole ze strany finančního úřadu, kontroly mezd a pojistného je to pak Okresní správa sociálního zabezpečení a příslušné zdravotní pojišťovny využíváme těchto archivních dokumentů.
Zákon o účetnictví upravuje tuto povinnost archivace účetních, daňových dokladů, záznamů, faktur v §31.
Účetní záznamy uchovávající se 45 let:
- účetní záznamy, doklady o údajích pro účely důchodového pojištění zaměstnanců.
Účetní záznamy uchovávající se 10 let:
- účetní závěrka
- výroční zpráva
- daňové doklady plátců DPH
- podklady pro odvod na pojistné na sociální zabezpečení z mezd.
Účetní záznamy uchovávající se 5 let:
- účetní doklady
- účetní knihy
- odpisové plány
- inventurní soupisy
- účtový rozvrh
- přehledy
- účetní záznamy, kterými jednotky dokládají formu vedení účetnictví
Doba se počítá od konce účetního období, kterého se týká.
Tuto dobu je možné prodloužit dle Zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád v případě dodatečných přiznání.
Dále je možné dobu uschování záznamů prodloužit dle zákona č. 586/1992 Sb,. o daních z příjmů dle §38 r odst. 2. V případě uplatnění daňové ztráty a období při uplatnění nájemného u finančního pronájmu.
V případě plátců DPH je doba stanovena v zákoně č. 235/2004 Sb., o dani z přidané hodnoty v §27.
Publikováno: 20.12.2013, aktualizováno: 20. 2. 2020